روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۱۹ آذر - شماره 4267

 علیه هوای آلوده

 محسن اندرزی- امروزه، هوایی که نفس می‌کشیم پر از آلاینده‌های خطرناک و سمی است. آلودگی محیط‌ زیست، زیبایی و تنوع زیستی طبیعت را بر هم زده است. هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در کشور نروژ، تعداد کشته‌شدگان بر اثر آلودگی هوا ۱۰ برابر تلفات سوانح رانندگی است. از طرف دیگر، کودکان به این علت که بیشتر از بزرگسالان نفس می‌کشند، آسیب بیشتری در برابر آلودگی هوا می‌بینند. آلودگی هوا حتی آثار بدی بر روی سلامت جنین می‌گذارد.
آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و مولکول‌های بیولوژیکی وارد اتمسفر کره زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد. آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها در انسان یا گرمایش کره زمین گردد.
برای کمک به بهبود کیفیت هوا راه‌های ساده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند در زندگی روزمره آن‌ها را بکار گیرند. هر زمانی که شما به سمت خانه و مدرسه رانندگی می‌کنید، از سیستم‌های سرمایش و گرمایش استفاده می‌کنید، پنجره‌هایتان را تمیز می‌کنید. شما می‌توانید از روش‌های ذیل جهت کاهش آلودگی هوا استفاده کنید.
در جاده:
در اغلب کلان‌شهرها، حدود نیمی از آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و یا کامیون‌ها می‌باشد. کمتر کردن سفرها می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند. حتی چگونه رانندگی کردن شما به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد. برای تردد در جاده‌ها به نکات زیر به منظور کاهش آلودگی هوا توجه کنید:
در صورت امکان پیاده‌روی کنید و یا از دوچرخه استفاده کنید.
از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
کارهای خود را طوری سازماندهی کنید که همگی در یک سفر انجام شوند.
در هنگام رانندگی به طور تدریجی سرعت خود را افزایش دهید و از مقرارت مربوط به سرعت مجاز تبعیت کنید.
رانندگی خود را کم کنید خصوصاً در روزهایی که کیفیت هوا ناسالم می‌باشد.
وسیله نقلیه خود را به خوبی نگه‌داری کنید و باد لاستیک‌ها در حالت مناسبی باشد (استاندارد باشد).
مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو و دریافت گواهی.
سبک سفر کنید و برای سفر کردن هر گونه اقلام اضافی را برای سبک نگه‌داشتن وسیله نقلیه خود حذف کنید.
زمان درجا کارکردن خودرو را به حداقل برسانید؛ خودرو نباید بیش از 30 ثانیه در حالت درجا کار کند و بنابراین اگر این زمان بیش از 30 ثانیه است، ماشین را خاموش کنید.
هنگامیکه برای خرید یک ماشین جدید به بازار می‌روید کارآمدترین را انتخاب کنید که دارای کمترین میزان انتشار باشد، حتی ماشین الکتریکی با انتشار صفر بخرید.
در محل کار:
چندین راه برای کاهش مصرف در محل کار و در نهایت کاهش آلودگی هوا وجود دارد. تقریباً اغلب افراد بخش قابل توجهی از زمان خود را در طی هفته در محل کار سپری می‌کنند، بنابراین از پیشنهادات زیر جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در محل کار استفاده کنید:
استفاده مشترک از یک خودرو برای جابجایی،به عبارت دیگر جلوگیری از تردد خودروها به‌صورت تک سرنشین (برای رفتن و برگشتن از محل کار، به جای استفاده هر فرد از خودروی شخصی، هر چند نفر از یک خودرو استفاده کنند). با هم به سفر بروید (با این روش تعداد وسایل نقلیه‌ای که استفاده می‌شود کاهش می‌یابد).
از تکنولوژی‌های ارتباط از راه دور استفاده کنید.
یک برنامه بازیافت را شروع کنید.
از هر دو طرف کاغذ برای کپی یا پرینت استفاده کنید.
به منظور جلوگیری از تردد در وسط روز، ناهار خود را از منزل به محل کار ببرید.
تجهیزات اداره از قبیل کامپیوترها، پرینترها و ماشین فکس را پس از ساعت کاری خاموش کنید.
از نور طبیعی (خورشید) استفاده کنید، پرده‌ها را باز کنید و چراغ‌ها را خاموش کنید.
با توجه به شرایط آب و هوایی لباس بپوشید بجای اینکه ترموستات اتاق را با توجه به دمای محیط تنظیم کنید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه